«L’escola que volem la concebem democràtica». Escoles democràtiques valencianes durant la transició
Paraules clau:
transició democràtica, cooperatives d’ensenyament, ACIES, moviments de renovació pedagògica, escoles democràtiques, participació i autoorganització.Resum
Les primeres experiències de democràcia de les escoles de terres valencianes durant la transició es dugueren a terme en centres de titularitat privada, en cooperatives d’ensenyament, que, per la seua identitat pròpia, facilitaren una organització assembleària i l’adaptació del currículum al medi social i cultural. De manera simultània, els estils democràtics i la valencianització dels projectes educatius s’aplicaren gradualment en la xarxa pública. Les assemblees, les comissions mixtes, la direcció col·legiada, els consells de centre i la introducció del valencià com a llengua vehicular i d’ensenyament foren algunes de les pràctiques utilitzades. En aquest projecte de nova escola democràtica i valenciana, el protagonisme va recaure en la participació activa de la comunitat educativa, com a reflex de la força dels col·lectius socials, i es basava en les propostes formulades pels moviments de renovació pedagògica, en especial de l’ACIES (moviment Freinet) i el Seminario de Pedagogía del Colegio de Doctores y Licenciados de Ciencias y Letras de València.
Paraules clau: transició democràtica, cooperatives d’ensenyament, ACIES, moviments de renovació pedagògica, escoles democràtiques, participació i autoorganització.
Descàrregues
Descàrregues
Número
Secció
Llicència
- Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.
- Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.
- És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.
- La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.
- Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.
- La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.