El "Somni de l'infern" de Pere Jacint Morlà i la tradició satírica en el barroc Authors Joan Mahiques i Climent Abstract Somni de linfern by Pere Jacint Morlà epitomizes the conventional, satirical motifs of Baroque poetry and also offers a truly complete spectrum of seventeenth-century society. Furthermore, from a literary point of view, it shows an affinity with the literary output of Francisco de Quevedo and Jacint Alonso Maluenda. In fact, Morlàs composition is indebted to Sueños and the ballad Los que quisieren saber by Quevedo, in which hell is used as a pretext for the satirical and burlesque. The case of Maluenda only appears to be different: although neither in Cozquilla del gusto nor in Bureo de las musas del Turia nor in Tropezón de la risa is hell represented satirically as in Quevedo or Morlà, the social types satirized are the same. What is more, Maluendas plays do indeed offer us a vision of hell in the form of Infierno, baile famoso entremesado, included in Ramillete gracioso, compuesto de entremeses famosos y bailes entremesados, por diferentes ingenios (València, Silvestre Esparsa, 1643). Downloads Text complet (Català) Published 2005-07-05 Issue Vol. 27 (2005) Section Articles License Aquesta obra és subjecta —llevat que s'indiqui el contrari en el text, en les fotografies o en altres il·lustracions— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així, doncs, s'autoritza al públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l'obra sempre que se'n reconegui l'autoria i l'entitat que la publica i no se'n faci un ús comercial ni cap obra derivada.