Periodística, Núm. 15 : Objectivitat i rigor en la formació i la praxi periodístiques

Metodologías de investigación: aproximación a su enseñanza en el grado de periodismo en España

Daniela Lazcano-Peña

Resum


The field of communication is currently in a process of consolidation in Spain.
Recent studies on academic papers published in specialised Spanish communication journals, however, have revealed a perturbing methodological weakness in those papers and
their results. Inasmuch as the schools of communication are the primary (but not the
only) places where the communication professionals and researchers of the future are
trained, one may only ponder over the way in which these educational institutions present
and teach the communication research process. Through a study of the academic
field of communication in Spain generally, and specifically through a study of teaching
guides, this paper approaches the objectivity and scientific rigour of the research
methodologies which are taught, considering the education that journalism undergraduates
receive in this sphere.

Text complet: Text complet


Creative Commons License
Aquesta obra és subjecta  llevat que s'indiqui el contrari en el text, en les fotografies o en altres il·lustracions a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.caAixí, doncs, s'autoritza al públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l'obra sempre que se'n reconegui l'autoria i l'entitat que la publica i no se'n faci un ús comercial ni cap obra derivada.

 

ISSN:  2013-9985 (edició electrònica); 1130-183X (edició impresa).

Les revistes de l'IEC allotjades a l'Hemeroteca Científica Catalana utilitzen com a descriptors les 15 propietats recomanades al Dublin Core Metadata Element Set, versió reduïda de la norma ISO 15836 (2009).

Revista indexada a:  Latindex, DICE, RESH, CARHUS, RACO, MIAR, ISOC, Dialnet i CCUC.