La Irresolubilitat dels problemes clàssics grecs. Recurs didàctic per a l'ensenyament i l'aprentatge

Autors/ores

  • Ana Manzanares Moreno

Resum

Actualment, a Catalunya, l'ordenació curricular integra el concepte de competència bàsica per establir com han de desenvolupar-se l'acció educativa i el procés d'ensenyament-aprenentatge, cosa que comporta la necessitat d'actualitzar els continguts i els recursos que s'estan emprant diàriament a les aules. Els nous recursos han d'estar definits i planificats en funció d'una sèrie de pautes com són: la concreció dels criteris metodològics, organitzatius i d'avaluació, la duració de cada activitat, la contextualització per reforçar els aprenentatges, les mesures adequades d'atenció a la diversitat i a la bona gestió de l'aula... En definitiva, la planificació prèvia dels recursos i la màxima concreció possible en la definició seran condicions necessàries, que no suficients, per a l'èxit de l'acció educativa. Entre altres tipus de continguts més teòrics i conceptuals (nombres, mesures, símbols, elements geomètrics, etc.), el currículum de l'assignatura de matemàtiques considera la història de les matemàtiques com un contingut més. I no aaatan sols contempla la història com un contingut, sinó que, a més, suggereix aproximacions de caràcter històric a determinats continguts teòrics matemàtics amb les quals es pretén mostrar el desenvolupament històric de les matemàtiques com a ciència en evolució i evidenciar contextos on els continguts adquiriren significat. La utilització de la història de les matemàtiques per dissenyar activitats té múltiples opcions: pot servir com a introducció d'un tema o d'un concepte nou, pot situar un concepte matemàtic en el temps, contribueix a fer l'aprenentatge més significatiu, ajuda a finalitzar una seqüència d'activitats, pot servir també per aprofundir en un tema concret i té la capacitat d'interrelacionar transversalment les diferents àrees de les matemàtiques. Veient la necessitat de crear nous recursos didàctics i aprofitant totes aquestes opcions que la història de les matemàtiques ens proporciona, es van crear les tres activitats proposades a partir de la «falsa» irresolubilitat dels problemes clàssics grecs.

Descàrregues

Publicat

2013-05-17

Número

Secció

Articles