The material turn in the History of Education

Autors/ores

  • Diana Gonçalves Vidal Universidade de São Paulo (Brazil)
  • Wiara Alcântara Universidade Federal de São Paulo (Brazil)

Paraules clau:

patrimoni educatiu, manuals escolars, innovació tecnològica, currículum, història transnacional, història econòmica.

Resum

Escrit com a introducció al dossier sobre cultura material escolar, aquest article està
organitzat en tres parts. El primer apartat, explora les relacions entre cultura i pràctiques escolars, intentant delinear l’escenari inicial d’aquests debats. A la segona part, es delineen tres vessants fonamentals en els estudis de la materialitat de l’escola: museològica o relacionada amb el patrimoni educatiu; tecnològica o relacionada amb la innovació; i bibliotecària o relacionada amb els manuals escolars. Finalment, presenta enfocaments recents sobre la història econòmica (que comprèn la història de la indústria, de les patents, del comerç nacional i internacional) i la perspectiva transnacional. Al mateix temps, assenyala nous reptes de recerca sobre els efectes de la cultura material en l’esfera social, la història dels artefactes científics entrellaçats amb la història de l’educació i l’extensió de l’agència humana als objectes.

Paraules clau: patrimoni educatiu, manuals escolars, innovació tecnològica, currículum, història transnacional, història econòmica.

Número

Secció

Tema monogràfic