La educación lenta en perspectiva histórica: conceptualización, desarrollo y concreción en las iniciativas de Madre de día Waldorf en España

Autors/ores

  • Patricia Quiroga Uceda Universidad Nacional de Educación a Distancia (Espanya)
  • Silvia Sánchez Serrano Universidad Complutense de Madrid (Espanya)

Paraules clau:

Educació lenta, pedagogia Waldorf, Mare de Dia, Rudolf Steiner, educació infantil.

Resum

Aquest article aborda el desenvolupament i concreció de l’educació lenta en les iniciatives de Mare de Dia Waldorf. Aquestes iniciatives són una modalitat de «homeschooling» per a l’etapa d’educació infantil en què una professional de l’educació es fa càrrec a casa de 4 o 5 nens i nenes i d’edats que oscil·len entre els quatre mesos als cinc anys. Les Mare de Dia emergeixen com un qüestionament a l’acceleració dels temps pedagògics i proposen com a alternativa una atenció a la infància en sintonia amb els principis de l’educació lenta. En aquest sentit, el primer objectiu d’aquest article consisteix en explorar els vincles teòrics de les Mare de Dia amb l’educació lenta. Posteriorment, s’aborda en perspectiva històrica i teòrica la proposta de la pedagogia Waldorf per a l’educació infantil. Aquesta investigació conclou amb una anàlisi d’alguns aspectes més destacats de les Mares de Dia Waldorf a Espanya com ara el seu recorregut històric, la regulació existent, la formació d’aquestes professionals, les raons que motiven l’elecció d’aquests projectes per part de les famílies, l’estructura d’una jornada, així com els fronts de crítica més destacades cap a aquest tipus d’iniciatives.

Paraules Clau: Educació lenta, pedagogia Waldorf, Mare de Dia, Rudolf Steiner, educació infantil.

Biografia de l'autor/a

Patricia Quiroga Uceda, Universidad Nacional de Educación a Distancia (Espanya)







Número

Secció

Tema monogràfic