L’escassa rellevància de Twitter en la interacció amb l’audiència dels mitjans. Estudi comparatiu entre ciberdiaris catalans i belgues

Autores/as

  • Susana Pérez-Soler Universitat Ramon Llull
  • Josep Lluís Micó Universitat Ramon Llull

Palabras clave:

comunicació digital, periodisme, xarxes socials, rutines periodístiques, participació, rols professionals.

Resumen

Tot i el seu nom, la participació als mitjans de comunicació encara actua en una única direcció: al servei de l’empresa de comunicació més que de l’audiència (Lewis, Holton i Coddington, 2014). Aquest treball analitza l’ús de Twitter per part dels periodistes catalans i belgues. S’estudia un diari tradicional i un pure player de cada país: Ara i VilaWeb a Catalunya, i Le Soir i Apache a Bèlgica. Per a aquest propòsit s’ha realitzat una observació no participant en cadascuna de les redaccions d’una duració de dues setmanes i s’han entrevistat diferents perfils, des de directors fins a redactors, incloent-hi els gestors de les xarxes socials. A més, s’ha aplicat un model propi d’estudi dels comptes de Twitter dels esmentats mitjans anomenat DIP (difusió, interacció i promoció), que quantifica la difusió de continguts propis, la interacció amb l’audiència, la promoció de l’empresa i les crides a la participació.

Paraules clau: comunicació digital, periodisme, xarxes socials, rutines periodístiques, participació, rols professionals.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Susana Pérez-Soler, Universitat Ramon Llull

Susana Pérez-Soler és periodista i doctora en comunicació digital per la Universitat Ramon Llull. A la Facultat de Comunicació Blanquerna, on és membre del DigiLab, grup d’investigació consolidat i reconegut per la Generalitat de Catalunya, investiga la transformació del periodisme en l’era digital, incloent-hi la transformació de les rutines productives dels professionals de la informació arran de la irrupció de les xarxes socials, la creació i gestió de les comunitats digitals i la construcció de la marca personal.

Josep Lluís Micó, Universitat Ramon Llull

Josep Lluís Micó Sanz és catedràtic de periodisme a la Universitat Ramon Llull i periodista de societat especialitzat en tecnologia i tendències. Ha estat autor i/o editor de llibres com Periodisme a la xarxa, Informar a la TDT, La convergència comunicativa a la premsa local i comarcal o El #periodismo en 140 tuits.

Descargas