Twitter’s low impact on interaction with the media audience. A comparative study between Catalan and Belgian online newspapers

Authors

  • Susana Pérez-Soler Universitat Ramon Llull
  • Josep Lluís Micó Universitat Ramon Llull

Keywords:

digital communication, journalism, social networks, journalistic routines, participation, professional roles.

Abstract

Despite its designation, participation in the communication media still flows in a single direction: it is at the service of media companies rather than audiences (Lewis, Holton and Coddington, 2014). This study analyses the use of Twitter by Catalan and Belgian journalists. A traditional newspaper and a pure player of each country are studied: Ara and VilaWeb in Catalonia and Le Soir and Apache in Belgium. To this purpose, non-participant observation has been carried out in each of the newsrooms for two weeks and different profiles have been interviewed, from editors to news writers and social media managers. DIP, an original model for studying the Twitter accounts of these media, has been used. It quantifies dissemination of own contents, interaction with the audience, promotion of the company and calls for participation.

Keywords: digital communication, journalism, social networks, journalistic routines, participation, professional roles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Susana Pérez-Soler, Universitat Ramon Llull

Susana Pérez-Soler és periodista i doctora en comunicació digital per la Universitat Ramon Llull. A la Facultat de Comunicació Blanquerna, on és membre del DigiLab, grup d’investigació consolidat i reconegut per la Generalitat de Catalunya, investiga la transformació del periodisme en l’era digital, incloent-hi la transformació de les rutines productives dels professionals de la informació arran de la irrupció de les xarxes socials, la creació i gestió de les comunitats digitals i la construcció de la marca personal.

Josep Lluís Micó, Universitat Ramon Llull

Josep Lluís Micó Sanz és catedràtic de periodisme a la Universitat Ramon Llull i periodista de societat especialitzat en tecnologia i tendències. Ha estat autor i/o editor de llibres com Periodisme a la xarxa, Informar a la TDT, La convergència comunicativa a la premsa local i comarcal o El #periodismo en 140 tuits.

Downloads