Per què les xarxes socials revolucionen l’agenda setting dels mitjans

Autores/as

  • Koldobika Meso Ayerdi Universitat del País Basc (UPV/EHU)
  • Diana Rivero Santamarina Universitat del País Basc (UPV/EHU)
  • Anna Tous Rovirosa Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)
  • Ainara Larrondo Ureta Universitat del País Basc

Palabras clave:

audiència, agenda setting, xarxes socials, trending topics, diaris.

Resumen

L’aparició recent de les xarxes socials ha influït notòriament en la teoria de l’establiment d’agenda (agenda setting) i ha generat alguns dubtes sobre si són realment els mitjans els que configuren l’agenda social o bé si són els usuaris els que decideixen quins són els temes més importants del moment. Aquest article tractarà de comprovar si estem en les albors d’una democratització del procés d’establiment d’agenda mitjançant els temes del moment (trending topics) i, si és així, en quina mesura això modifica l’activitat professional dels periodistes. Per aquest motiu, analitzarem quins són els temes que es converteixen en temes del moment a Twitter i els compararem amb les informacions de portada dels diaris de referència espanyols (El País, El Mundo, ABC, La Razón, La Vanguardia i El Correo) i amb les notícies més llegides en les edicions en línia d’aquests diaris.

Paraules clau: audiència, agenda setting, xarxes socials, trending topics, diaris.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Koldobika Meso Ayerdi, Universitat del País Basc (UPV/EHU)

Koldobika Meso Ayerdi és doctor en periodisme per la Universitat del País Basc (UPV/EHU) i professor titular de la mateixa universitat al Departament de Periodisme II. El ciberperiodisme, les audiències, els continguts, la interactivitat i les xarxes socials constitueixen les seves principals línies de recerca.

Diana Rivero Santamarina, Universitat del País Basc (UPV/EHU)

Diana Rivero Santamarina. In memoriam. Doctora en periodisme per la UPV/EHU i professora del Departament de Periodisme II. La situació de les dones als mitjans de comunicació i l’estudi dels canvis que ha comportat el nou entorn digital als continguts, els professionals i les
audiències van centrar les seves línies de recerca.

Anna Tous Rovirosa, Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)

Anna Tous Rovirosa és doctora en periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona  (UAB) i professora del Departament de Periodisme i Ciències de la Comunicació de la mateixa universitat. Les seves línies de recerca se centren en el ciberperiodisme, la convergència mediàtica i la ficció televisiva. Va obtenir el II Premi del Consell de l’Audiovisual de Catalunya. Ha estat professora visitant a la Universitat de Rühr (Bochum, Alemanya) i a la Universitat Federal de Bahia (Brasil).

Ainara Larrondo Ureta, Universitat del País Basc

Ainara Larrondo Ureta és professora titular de la Universitat del País Basc. Les seves línies de recerca s’orienten al ciberperiodisme, la convergència mediàtica i la perspectiva de gènere. Va ser investigadora principal d’un projecte de recerca finançat per la UPV/EHU (EHUA13/10) i participa com a investigadora en diversos projectes tant del Ministeri d’Economia i Competitivitat com del Govern basc.

Descargas