Why social networks revolutionize media agenda setting

Authors

  • Koldobika Meso Ayerdi Universitat del País Basc (UPV/EHU)
  • Diana Rivero Santamarina Universitat del País Basc (UPV/EHU)
  • Anna Tous Rovirosa Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)
  • Ainara Larrondo Ureta Universitat del País Basc

Keywords:

audiences, agenda setting, social networks, trending topics, newspapers.

Abstract

The recent emergence of social networking sites has notably influenced the agenda-setting theory, generating some doubts about whether the media really set the social agenda or if users decide which are the most important issues of the moment. This article will try to check if, with trending topics, we are at the dawn of a democratization of the agenda-setting process and, if this is true, to what extent this situation modifies the professional activity of journalists. In order to do this, we will analyze the issues that become trending topics on Twitter and we will compare them with the news on the front pages of Spain’s leading newspapers (El País, El Mundo, Abc, La Razón, La Vanguardia and El Correo) and with the most widely read news articles in these newspapers’ online editions.

Keywords: audiences, agenda setting, social networks, trending topics, newspapers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Koldobika Meso Ayerdi, Universitat del País Basc (UPV/EHU)

Koldobika Meso Ayerdi és doctor en periodisme per la Universitat del País Basc (UPV/EHU) i professor titular de la mateixa universitat al Departament de Periodisme II. El ciberperiodisme, les audiències, els continguts, la interactivitat i les xarxes socials constitueixen les seves principals línies de recerca.

Diana Rivero Santamarina, Universitat del País Basc (UPV/EHU)

Diana Rivero Santamarina. In memoriam. Doctora en periodisme per la UPV/EHU i professora del Departament de Periodisme II. La situació de les dones als mitjans de comunicació i l’estudi dels canvis que ha comportat el nou entorn digital als continguts, els professionals i les
audiències van centrar les seves línies de recerca.

Anna Tous Rovirosa, Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)

Anna Tous Rovirosa és doctora en periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona  (UAB) i professora del Departament de Periodisme i Ciències de la Comunicació de la mateixa universitat. Les seves línies de recerca se centren en el ciberperiodisme, la convergència mediàtica i la ficció televisiva. Va obtenir el II Premi del Consell de l’Audiovisual de Catalunya. Ha estat professora visitant a la Universitat de Rühr (Bochum, Alemanya) i a la Universitat Federal de Bahia (Brasil).

Ainara Larrondo Ureta, Universitat del País Basc

Ainara Larrondo Ureta és professora titular de la Universitat del País Basc. Les seves línies de recerca s’orienten al ciberperiodisme, la convergència mediàtica i la perspectiva de gènere. Va ser investigadora principal d’un projecte de recerca finançat per la UPV/EHU (EHUA13/10) i participa com a investigadora en diversos projectes tant del Ministeri d’Economia i Competitivitat com del Govern basc.

Downloads