Liderar o no poder liderar, aquesta és la qüestió

Autors/ores

  • Marta Aymerich Martínez eHealth Center. Universitat Oberta de Catalunya

DOI:

https://doi.org/10.2436/20.1501.02.225

Paraules clau:

lideratge científic, biaix de gènere, segregació vertical

Resum

Diversos informes europeus posen de manifest que, com a màxim, només alvoltant d’un 20 % de dones estan liderant en ciència, ja sigui com a rectores d’universitat o directores de centres de recerca. El sostre de vidre (o de ciment) que costa superar és que per accedir al lideratge cal, sovint, tenir les màximes categories de professorat universitari o de personal investigador, i en aquestes categories també hi sol haver només un 20 % de dones. Malgrat que al doctorat hi ha tants homes com dones, en anar avançant en la carrera, es van produint pèrdues de talent femení. És per això que la imatge d’una canonada que perd o el gràfic de tisores de gènere són esclaridors per representar la segregació vertical existent en ciència. Cal reflexionar sobre els biaixos en els quals podem estar incorrent a l’hora de valorar les carreres científiques. Cal repensar els criteris que es tenen en compte per a aquesta valoració per avançar cap a un lideratge científic més just i responsable.

Descàrregues

Publicat

2024-01-24

Número

Secció

Articles