L’alta naixença del rei En Jaume by Robert Gerhard. An approach to the concept of cantata Autores/as Xavier Daufí i Rodergas DOI: 10.2436/20.1003.01.149 Palabras clave: cantata, oratorio, opera, twentieth century, Robert Gerhard, La malvestat d’Oriana (Oriana’s Wickedness), Josep Carner, Antoni Ros-Marbà, L’alta naixença del rei En Jaume (The Noble Birth of the Sovereign Lord King James), medieval Catalan chronicles. Resumen In 1932 Robert Gerhard composed L’alta naixença del rei En Jaume, based on a poem written by Josep Carner. Designated as a cantata by Gerhard himself, the work is set for soprano, baritone, chorus, and orchestra and narrates how King Peter II of Aragon, by means of deception, engendered his son, who was to become King James I the Conqueror. This paper focuses on the term cantata and why Gerhard’s work may or may not be suitably designated by that word. Throughout history, the terms cantata and oratorio have often been used as synonyms, but they are not the same. Twentieth-century composers were not very strict in the use of this word to identify their works and many cantatas of the period were, in fact, oratorios. An analysis of the text and of how the poem is set to music will eventually show the extent to which the term cantata may be appropriately applied to Gerhard’s composition. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF (English) Publicado 2025-09-25 Número Vol. 18 (2025) Sección Artículos Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors. En el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Musicologia per sol·licitar-ne la publicació, els autors accepten els termes següents: — Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Musicologia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública (incloent-hi la comunicació a través de les xarxes socials) i distribució dels articles presentats per a ser publicats a Revista Catalana de Musicologia, en qualsevol forma i suport, i per qualsevol mitjà, incloses les plataformes digitals. El Comitè Editorial es reserva els drets d’acceptar o de refusar els treballs presentats i, igualment, es reserva el dret de fer qualsevol modificació editorial que consideri convenient. De ser acceptada pels autors, aquests hauran de lliurar l’article amb els canvis suggerits. — Els autors responen davant la Societat Catalana de Musicologia de l’autoria i l’originalitat dels articles presentats. És a dir, els autors garanteixen que els articles lliurats no contenen fragments d’obres d’altres autors, ni fragments de treballs propis publicats anteriorment; que el contingut dels articles és inèdit, i que no s’infringeixen els drets d’autor de tercers. Els autors accepten aquesta responsabilitat i s’obliguen a deixar indemne la Societat Catalana de Musicologia de qualsevol dany i perjudici originats per l’incompliment de la seva obligació. Així mateix, han de deixar constància en els articles que enviïn a la revista de les responsabilitats derivades del contingut dels articles. — És responsabilitat dels autors obtenir els permisos per a la reproducció sense restriccions de tot el material gràfic inclòs en els articles, així com garantir que les imatges i els vídeos, etc., han estat realitzats amb el consentiment de les persones que hi apareixen, i que el material que pertany a tercers està clarament identificat i reconegut dins del text. Així mateix, els autors han d’entregar els consentiments i les autoritzacions corresponents a la Societat Catalana de Musicologia en lliurar els articles. — La Societat Catalana de Musicologia està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors. En tot cas, es compromet a publicar les correccions, els aclariments, les retraccions i les disculpes si escau. — Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. — La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.