Language and identity: the axes of configuration of the musical map of Catalonia during the early modern period Autores/as Josep Maria Gregori i Cifré DOI: 10.2436/20.1003.01.144 Palabras clave: Catalan cathedrals, musician circulation routes, history of Catalan music, language and identity, sociocultural map, 15th to 19th centuries. Resumen After the death of Ferdinand II, the absence of courtly life in the Principality and the cautious patronage of the nobility – more dependent on alliances with Castile than on strengthening Catalan lineages – rendered ecclesiastical patronage the only stable alternative for the former singers of the Catalan royalty and nobility. Several of them, aside from enjoying ecclesiastical benefits under royal protection, served as singers, vocal instructors or organists in their cathedrals in Barcelona, Girona, Lleida, Zaragoza, Tarragona, Tortosa, Valencia and Vic. Beginning in the mid-15th century, the establishment of the first chapels in cathedrals, later emulated by those in major urban basilicas and, to a lesser degree, by the more modest collegiate churches, parishes, and monastery and convent churches, transformed these institutions into the only musical production and teaching centres for the inhabitants of their towns and cities. In this regard, the leading role of ecclesiastical institutions was almost exclusive and remained so until the end of the Ancien Régime. The variety of ecclesiastical chapels depended on the category of their respective churches and their financial capacity to support one or two magisterial positions, that is, the chapel master and organist. The map of ecclesiastical chapels was shaped by musicians looking for the best artistic and economic conditions, within the framework of the linguistic and sociocultural reality shared among the Catalan-speaking countries. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF (English) Número Vol. 17 (2024) Sección Artículos Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors. En el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Musicologia per sol·licitar-ne la publicació, els autors accepten els termes següents: — Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Musicologia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública (incloent-hi la comunicació a través de les xarxes socials) i distribució dels articles presentats per a ser publicats a Revista Catalana de Musicologia, en qualsevol forma i suport, i per qualsevol mitjà, incloses les plataformes digitals. El Comitè Editorial es reserva els drets d’acceptar o de refusar els treballs presentats i, igualment, es reserva el dret de fer qualsevol modificació editorial que consideri convenient. De ser acceptada pels autors, aquests hauran de lliurar l’article amb els canvis suggerits. — Els autors responen davant la Societat Catalana de Musicologia de l’autoria i l’originalitat dels articles presentats. És a dir, els autors garanteixen que els articles lliurats no contenen fragments d’obres d’altres autors, ni fragments de treballs propis publicats anteriorment; que el contingut dels articles és inèdit, i que no s’infringeixen els drets d’autor de tercers. Els autors accepten aquesta responsabilitat i s’obliguen a deixar indemne la Societat Catalana de Musicologia de qualsevol dany i perjudici originats per l’incompliment de la seva obligació. Així mateix, han de deixar constància en els articles que enviïn a la revista de les responsabilitats derivades del contingut dels articles. — És responsabilitat dels autors obtenir els permisos per a la reproducció sense restriccions de tot el material gràfic inclòs en els articles, així com garantir que les imatges i els vídeos, etc., han estat realitzats amb el consentiment de les persones que hi apareixen, i que el material que pertany a tercers està clarament identificat i reconegut dins del text. Així mateix, els autors han d’entregar els consentiments i les autoritzacions corresponents a la Societat Catalana de Musicologia en lliurar els articles. — La Societat Catalana de Musicologia està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors. En tot cas, es compromet a publicar les correccions, els aclariments, les retraccions i les disculpes si escau. — Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. — La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.