L’origen dels Festivals Chopin a Mallorca: una activitat de «civilització» d’influència noucentista

Autors/ores

  • Ginebra Olives Calbet Societat Catalana de Musicologia

Paraules clau:

Frédéric Chopin, Noucentisme, Mallorca, esperit del poble, Neoclassicisme

Resum

Els Festivals Chopin de Mallorca sorgiren en un ambient intel·lectual marcat per la influència del Noucentisme català. Així, el seu creador, Joan Maria Thomàs, va seguir el programa de «L’ideal mallorquí» de Miquel Ferrà per aconseguir «elevar» l’ànima de Ma­llorca i, alhora, mostrar-la culta a l’exterior. L’anàlisi del fons documental entorn dels fes­tivals ens permet observar com el discurs dels seus realitzadors, exemple del concepte de poètica arbitrària, integrà la figura de Frédéric Chopin dins la història de l’illa a través d’un vincle amb el paisatge i amb la religió. D’aquesta manera, convertiren el record de la seva vinguda en un motiu d’activitat musical i en un gran reclam de turisme cultural. A més, els programes i les crítiques dels concerts projectaren els valors estètics del Neoclassicisme musical i els valors socials de les elits.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Descàrregues

Publicat

2023-11-30

Número

Secció

Articles