Reciprocitat entre els estudis acadèmics i repertoris de tradició oral: la Sibil·la, Sant Antoni, Goigs de Pasqua i Missa de to pascal a Mallorca com a marcs d’interacció

Autors/ores

Paraules clau:

interaccions en musicologia, música de tradició oral, Sibil·la, festa de Sant Antoni, Goigs de Pasqua, caramelles, sinergies culturals, estudis d’etnomusicologia, musicologia històrica.

Resum

Dins la societat actual, les músiques de tradició oral (enteses com les que es transmetien de generació en generació) semblen haver perdut la seva presència en el calendari festiu anual. Canvis demogràfics, factors com la immigració i noves estructures socials i econòmiques derivades del procés de globalització poden suggerir una disminució de la presència de les músiques locals. Aquest article intenta analitzar si els estudis acadèmics en etnomusicologia i musicologia tenen una incidència real sobre la interpretació contemporània dels fenòmens que estudien. D’altra banda, les gravacions de músiques de tradició oral pujades en línia obren la possibilitat de conservar materials que interaccionen, a la vegada, amb els estudis acadèmics actuals i del futur. Els estudis sobre la Sibil·la mallorquina van afavorir que es declarés patrimoni immaterial de la humanitat; la festa de Sant Antoni ha estat estudiada des de diverses aproximacions i ha esdevingut un esdeveniment popular entre la joventut; els Goigs de Pasqua, per altra banda, han estat objecte d’iniciatives de recuperació a partir de la recepció de les investigacions realitzades sobre aquest repertori. Aquests resultats deixen entreveure l’acció recíproca entre el món acadèmic i el performatiu.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Descàrregues

Número

Secció

Articles