Els magnificats de Joan Cererols i el context musical europeu del moment: una comparació amb el magnificat SWV 468 de Heinrich Schütz

Autors/ores

  • Jordi Rifé i Santaló

Resum

L'objectiu és estudiar els dos magnificats a nou i a deu veus de Cererols, analitzar-los, extreure'n les característiques i incardinar-los en el context musical europeu del moment; i, alhora, comparar-los amb l'únic magnificat conservat en llatí de l'alemany Schütz. De l'estudi n'extraiem els resultats següents: la diferència estilística evident entre els dos magnificats de Cererols; la influència de compositors com Victoria, Palestrina, Gabrieli i Monteverdi en Cererols; els punts vitals comuns entre Cererols i Schütz, i les analogies i diferències compositives entre ambdós compositors. I n'aportem les contribucions següents: la possible via d'entrada de la influència romana i veneciana en Cererols; el contrast i la justificació de les analogies i diferències entre les paletes instrumentals, els aspectes formals, texturals, estilístics, l'ús de figures retoricomusicals en els magnificats de Cererols i Schütz, i les diferents interpretacions segons les confessions respectives. Concloem l'estudi demostrant la triangulació Montserrat-Dresden-Venècia/Roma, interrelacionant el radi d'influències d'ambdós compositors.

Descàrregues

Publicat

2020-01-15

Número

Secció

Articles