Por un diálogo entre la filosofía de la química y la enseñanza de la química: el caso de la electronegatividad Autores Martín Labarca Universidad de Buenos Aires, Argentina Palavras-chave: Electronegatividad, Pauling, Mulliken, modelos incompatibles. Resumo La electronegatividad (EN) es un concepto antiguo, pero valioso, que tiene múltiples aplicaciones. La información que brinda es muy útil para predecir y explicar las propiedades fisicoquímicas de una especie química. Sin embargo, el hecho de que no pueda medirse directamente fue una de las razones que dio lugar a una proliferación de modelos muy diversos que coexisten en la práctica científica y, junto con ello, a un incomprensión respecto de lo que la noción misma de EN implica. El propósito de este trabajo es analizar dos modelos clásicos de EN, Pauling y Mulliken, para mostrar la incompatibilidad existente entre ellos. Biografia do Autor Martín Labarca, Universidad de Buenos Aires, Argentina Es investigador independiente del Consejo Nacional deInvestigaciones Científicas yTécnicas (CONICET) de Argentina. Profesor en la Universidad Nacional de Quilmes y en la Universidad Austral. Se especializa en filosofiÌa de la quiÌmica, aÌrea en la que ha publicado trabajos en revistas filosoÌficas, cientiÌficas y de educacioÌn en quiÌmica de difusioÌn internacional. Downloads PDF (Català) Edição n. 29 (2021) Seção Monografia: Filosofia de la química Licença La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació Química per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Química (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació Química. Els autors responen davant la Societat Catalana de Química, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Química, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Educació Química no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.