L’ensenyament del concepte element químic i de la taula periòdica a l’educació secundària Autores/as Aureli Caamaño Societat Catalana de Química Fina Guitart Departament d’Educació. CESIRE / Societat Catalana de Química Pere Grapí Societat Catalana de Química / Societat Catalana d’Història de la Ciència i de la Tècnica Palabras clave: Element químic, substància elemental, llei periòdica, taula periòdica, propietats periòdiques. Resumen Els conceptes substància elemental, compost, element químic i llei periòdica constitueixen termes fonamentals del currículum de química de l’educació secundària. En el present article, abordem el significat d’aquests conceptes, fem algunes consideracions sobre la seva evolució històrica, considerem els enfocaments més habituals per al seu ensenyament, fem una revisió bibliogràfica sobre la investigació i les propostes didàctiques que s’han fet en les últimes dècades i, finalment, proposem un procés modelitzador de les nocions substància elemental, element i taula periòdica que en té en compte l’evolució històrica i els diferents nivells de conceptualització.paraules clau: Element químic, substància elemental, llei periòdica, taula periòdica, propietats periòdiques. Biografía del autor/a Aureli Caamaño, Societat Catalana de Química És llicenciat en química i doctor en química per la Universitat de Barcelona (UB) i graduat en Humanitats per la Pompeu Fabra. Ha estat catedràtic de física i química d’ensenyament secundari i coordinador i professor del curs de formació inicial (CAP) de l’ICE de la UB, i ha participat en diversos programes de formació permanent del professorat de ciències i en diferents projectes. És autor de llibres de text i de nombrosos articles sobre la didàctica de la química i els treballs pràctics. Fina Guitart, Departament d’Educació. CESIRE / Societat Catalana de Química És llicenciada en química i farmàcia i doctora en química per la Universitat de Barcelona (UB). És catedràtica de física i química de l’INS Jaume Balmes, actualment membre de l’àmbit científic del CESIRE, i professora associada de la Facultat d’Educació de la UB per a l’especialitat de física i química del màster de formació del professorat de secundària. És també autora de llibres de text, articles i comunicacions en congressos de didàctica de les ciències i de la química. Pere Grapí, Societat Catalana de Química / Societat Catalana d’Història de la Ciència i de la Tècnica És llicenciat en ciències químiques per la Universitat de Barcelona i doctor en filosofia i lletres (programa d’història de la ciència) per la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha estat catedràtic de física i química d’ensenyament secundari. La seva àrea de recerca principal en història de la ciència és la química de final del segle xviii i principi del segle xix, així com les relacions entre la història de la ciència i l’ensenyament. Descargas PDF (Català) Número Núm. 25 (2019) Sección Divulgació de la química Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació Química per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Química (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació Química. Els autors responen davant la Societat Catalana de Química, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Química, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Educació Química no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.