L’ensenyament del concepte element químic i de la taula periòdica a l’educació secundària

Autores/as

  • Aureli Caamaño Societat Catalana de Química
  • Fina Guitart Departament d’Educació. CESIRE / Societat Catalana de Química
  • Pere Grapí Societat Catalana de Química / Societat Catalana d’Història de la Ciència i de la Tècnica

Palabras clave:

Element químic, substància elemental, llei periòdica, taula periòdica, propietats periòdiques.

Resumen

Els conceptes substància elemental, compost, element químic i llei periòdica constitueixen termes fonamentals del currículum de química de l’educació secundària. En el present article, abordem el significat d’aquests conceptes, fem algunes consideracions sobre la seva evolució històrica, considerem els enfocaments més habituals per al seu ensenyament, fem una revisió bibliogràfica sobre la investigació i les propostes didàctiques que s’han fet en les últimes dècades i, finalment, proposem un procés modelitzador de les nocions substància elemental, element i taula periòdica que en té en compte l’evolució històrica i els diferents nivells de conceptualització.

paraules clau: Element químic, substància elemental, llei periòdica, taula periòdica, propietats periòdiques.

Biografía del autor/a

Aureli Caamaño, Societat Catalana de Química

És llicenciat en química i doctor en química per la Universitat de Barcelona (UB) i graduat en Humanitats per la Pompeu Fabra. Ha estat catedràtic de física i química d’ensenyament secundari i coordinador i professor del curs de formació inicial (CAP) de l’ICE de la UB, i ha participat en diversos programes de formació permanent del professorat de ciències i en diferents projectes. És autor de llibres de text i de nombrosos articles sobre la didàctica de la química i els treballs pràctics.

Fina Guitart, Departament d’Educació. CESIRE / Societat Catalana de Química

És llicenciada en química i farmàcia i doctora en química per la Universitat de Barcelona (UB). És catedràtica de física i química de l’INS Jaume Balmes, actualment membre de l’àmbit científic del CESIRE, i professora associada de la Facultat d’Educació de la UB per a l’especialitat de física i química del màster de formació del professorat de secundària. És també autora de llibres de text, articles i comunicacions en congressos de didàctica de les ciències i de la química.

Pere Grapí, Societat Catalana de Química / Societat Catalana d’Història de la Ciència i de la Tècnica

És llicenciat en ciències químiques per la Universitat de Barcelona i doctor en filosofia i lletres (programa d’història de la ciència) per la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha estat catedràtic de física i química d’ensenyament secundari. La seva àrea de recerca principal en història de la ciència és la química de final del segle xviii i principi del segle xix, així com les relacions entre la història de la ciència i l’ensenyament.

Descargas

Número

Sección

Divulgació de la química