Teaching the concept chemical element and the periodic table in secondary education

Authors

  • Aureli Caamaño Societat Catalana de Química
  • Fina Guitart Departament d’Educació. CESIRE / Societat Catalana de Química
  • Pere Grapí Societat Catalana de Química / Societat Catalana d’Història de la Ciència i de la Tècnica

Keywords:

Chemical element, elemental substance, periodic law, periodic table, periodic properties.

Abstract

The concepts elemental substance, compound, chemical element and periodic law constitute fundamental concepts of the chemistry curriculum of secondary education. In this article, we approach the meaning of these concepts, we make some considerations about their historical evolution, we consider the most common approaches to their teaching, we do a bibliographic review on the research and the didactic proposals that have been made in the last decades and, lastly, we propose a modeling process of the concepts elemental substance, element and periodic table which takes into account its historical evolution and the different levels of conceptualization.

keywords: Chemical element, elemental substance, periodic law, periodic table, periodic properties.

Author Biographies

Aureli Caamaño, Societat Catalana de Química

És llicenciat en química i doctor en química per la Universitat de Barcelona (UB) i graduat en Humanitats per la Pompeu Fabra. Ha estat catedràtic de física i química d’ensenyament secundari i coordinador i professor del curs de formació inicial (CAP) de l’ICE de la UB, i ha participat en diversos programes de formació permanent del professorat de ciències i en diferents projectes. És autor de llibres de text i de nombrosos articles sobre la didàctica de la química i els treballs pràctics.

Fina Guitart, Departament d’Educació. CESIRE / Societat Catalana de Química

És llicenciada en química i farmàcia i doctora en química per la Universitat de Barcelona (UB). És catedràtica de física i química de l’INS Jaume Balmes, actualment membre de l’àmbit científic del CESIRE, i professora associada de la Facultat d’Educació de la UB per a l’especialitat de física i química del màster de formació del professorat de secundària. És també autora de llibres de text, articles i comunicacions en congressos de didàctica de les ciències i de la química.

Pere Grapí, Societat Catalana de Química / Societat Catalana d’Història de la Ciència i de la Tècnica

És llicenciat en ciències químiques per la Universitat de Barcelona i doctor en filosofia i lletres (programa d’història de la ciència) per la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha estat catedràtic de física i química d’ensenyament secundari. La seva àrea de recerca principal en història de la ciència és la química de final del segle xviii i principi del segle xix, així com les relacions entre la història de la ciència i l’ensenyament.

Downloads

Issue

Section

Divulgació de la química