Teaching the concept chemical element and the periodic table in secondary education Authors Aureli Caamaño Societat Catalana de Química Fina Guitart Departament d’Educació. CESIRE / Societat Catalana de Química Pere Grapí Societat Catalana de Química / Societat Catalana d’Història de la Ciència i de la Tècnica Keywords: Chemical element, elemental substance, periodic law, periodic table, periodic properties. Abstract The concepts elemental substance, compound, chemical element and periodic law constitute fundamental concepts of the chemistry curriculum of secondary education. In this article, we approach the meaning of these concepts, we make some considerations about their historical evolution, we consider the most common approaches to their teaching, we do a bibliographic review on the research and the didactic proposals that have been made in the last decades and, lastly, we propose a modeling process of the concepts elemental substance, element and periodic table which takes into account its historical evolution and the different levels of conceptualization.keywords: Chemical element, elemental substance, periodic law, periodic table, periodic properties. Author Biographies Aureli Caamaño, Societat Catalana de Química És llicenciat en química i doctor en química per la Universitat de Barcelona (UB) i graduat en Humanitats per la Pompeu Fabra. Ha estat catedràtic de física i química d’ensenyament secundari i coordinador i professor del curs de formació inicial (CAP) de l’ICE de la UB, i ha participat en diversos programes de formació permanent del professorat de ciències i en diferents projectes. És autor de llibres de text i de nombrosos articles sobre la didàctica de la química i els treballs pràctics. Fina Guitart, Departament d’Educació. CESIRE / Societat Catalana de Química És llicenciada en química i farmàcia i doctora en química per la Universitat de Barcelona (UB). És catedràtica de física i química de l’INS Jaume Balmes, actualment membre de l’àmbit científic del CESIRE, i professora associada de la Facultat d’Educació de la UB per a l’especialitat de física i química del màster de formació del professorat de secundària. És també autora de llibres de text, articles i comunicacions en congressos de didàctica de les ciències i de la química. Pere Grapí, Societat Catalana de Química / Societat Catalana d’Història de la Ciència i de la Tècnica És llicenciat en ciències químiques per la Universitat de Barcelona i doctor en filosofia i lletres (programa d’història de la ciència) per la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha estat catedràtic de física i química d’ensenyament secundari. La seva àrea de recerca principal en història de la ciència és la química de final del segle xviii i principi del segle xix, així com les relacions entre la història de la ciència i l’ensenyament. Downloads PDF (Català) Issue No. 25 (2019) Section Divulgació de la química License The intellectual property of articles belongs to the respective authors.On submitting articles for publication to the journal Educació Química, authors accept the following terms:Authors assign to Societat Catalana de Química (a subsidiary of Institut d’Estudis Catalans) the rights of reproduction, communication to the public and distribution of the articles submitted for publication to Educació Química.Authors answer to Societat Catalana de Química for the authorship and originality of submitted articles.Authors are responsible for obtaining permission for the reproduction of all graphic material included in articles.Societat Catalana de Química declines all liability for the possible infringement of intellectual property rights by authors.The contents published in the journal, unless otherwise stated in the text or in the graphic material, are subject to a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs (by-nc-nd) 3.0 Spain licence, the complete text of which may be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.en. Consequently, the general public is authorised to reproduce, distribute and communicate the work, provided that its authorship and the body publishing it are acknowledged, and that no commercial use and no derivative works are made of it.Educació Química is not responsible for the ideas and opinions expressed by the authors of the published articles.