How to distinguish the concepts of elemental substance and chemical element? The historical account and the experimental work

Authors

  • Josep Duran Universitat de Girona
  • Fina Guitart Universitat de Barcelona

Keywords:

Substance, element, historical account, experimentation, learning scenario.

Abstract

The meaning attributed to the concepts of substance, element, and atom throughout history has been a key piece in the process of modeling the composition of matter and its transformations. The article proposes the use of the historical account and the realization of simple experiments that generate questions and evidence in a sequenceprogression to build knowledge from a learning situation in the context of sustainability, to empower students in making decisions and developing arguments based on the transformation of substances and the conservation of elements and atoms.

Author Biographies

Josep Duran, Universitat de Girona

Professor titular de química a la Universitat de Girona i doctor en química per la mateixa universitat, on desenvolupa recerca en l’àmbit de la catàlisi. Ha participat en nombrosos projectes de millora de la qualitat docent universitària i és un referent en comunicació i divulgació científica. Treballa per a l’establiment de ponts amb l’ensenyament de la química a secundària i per promoure les vocacions científiques dels estudiants.

Fina Guitart, Universitat de Barcelona

Doctora en química per la UB i catedràtica de física i química de secundària, amb una trajectòria professional vinculada al desenvolupament del professorat, tant en la formació permanent en programes de formació del Departament d’Educació, com en la inicial, al màster de formació del professorat de l’especialitat de física i química de la UB. Participa en equips de treball per promoure la innovació i la recerca educatives a les aules.

Downloads

Issue

Section

Monografia: Substància química