Com diferenciar els conceptes de substància elemental i element químic? El relat històric i l’experimentació

Autors/ores

  • Josep Duran Universitat de Girona
  • Fina Guitart Universitat de Barcelona

Paraules clau:

Substància, element, relat històric, experimentació, situació d’aprenentatge.

Resum

El significat atribuït als conceptes de substància, element i àtom al llarg de la història ha estat clau en el procés de modelització de la composició de la matèria i les seves transformacions. L’article proposa l’ús del relat històric i la realització d’experiments senzills generadors de preguntes i d’evidències en una seqüencia-progressió per construir coneixement a partir d’una situació d’aprenentatge en el context de la sostenibilitat, per apoderar l’alumnat en la presa de decisions i l’elaboració d’arguments basats en la transformació de les substàncies i la conservació dels elements i dels àtoms.

Biografies de l'autor/a

Josep Duran, Universitat de Girona

Professor titular de química a la Universitat de Girona i doctor en química per la mateixa universitat, on desenvolupa recerca en l’àmbit de la catàlisi. Ha participat en nombrosos projectes de millora de la qualitat docent universitària i és un referent en comunicació i divulgació científica. Treballa per a l’establiment de ponts amb l’ensenyament de la química a secundària i per promoure les vocacions científiques dels estudiants.

Fina Guitart, Universitat de Barcelona

Doctora en química per la UB i catedràtica de física i química de secundària, amb una trajectòria professional vinculada al desenvolupament del professorat, tant en la formació permanent en programes de formació del Departament d’Educació, com en la inicial, al màster de formació del professorat de l’especialitat de física i química de la UB. Participa en equips de treball per promoure la innovació i la recerca educatives a les aules.

Descàrregues

Número

Secció

Monografia: Substància química