The elaboration of the concept of chemical substance throughout secondary education. From the properties of a substance to its composition and structure

Authors

  • Aureli Caamaño Institut d'Estudis Catalans, Societat Catalana de Química

Keywords:

Chemical substance, chemical specie, chemical entity, chemical structure, interaction.

Abstract

The concept of chemical substance is one of the basic concepts of the chemistry curriculum in secondary education. The construction of this concept is based on concepts such as homogeneity, characteristic property, chemical identity, elemental composition, structure and interaction. This article presents a proposal for the progression of learning of the concept of chemical substance by developing a series of macroscopic, mesoscopic, atomicomolecular and electronic models.

Author Biography

Aureli Caamaño, Institut d'Estudis Catalans, Societat Catalana de Química

És doctor en química per la Universitat de Barcelona (UB) i graduat en humanitats per la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Ha estat catedràtic de física i química de secundària i ha impartit nombrosos cursos de formació del professorat a Espanya i Llatinoamèrica. És coordinador i coautor del llibre Enseñar Química. De las sustancias a la reacción química i coeditor de les revistes Alambique i Educació Química EduQ.

Downloads

Issue

Section

Monografia: Substància química