Inquiries on substance changes in primary education Authors Jordi Martí Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya Arnau Amat Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya Víctor Grau Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya Isabel Jiménez Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya Keywords: Chemical change, primary school, key ideas and models. Abstract In this article we reflect on two key foundational ideas that should be built up throughout primary education in order to place upper grade students in a comfortable position to understand what is going on a chemical change. First of all, we justify the election of such key ideas in reference to the existing curricular framework and the idea of learning progression. Next, we consider how to work and develop them based on the evolution of students’ ideas and models.keywords: Chemical change, primary school, key ideas and models. Author Biographies Jordi Martí, Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya Doctor en didàctica de les ciències i professor a la Universitat de Vic (UVic-UCC). Investiga sobre laconstrucció del coneixement didàctic dels mestres per a l’ensenyament de les ciències. Participa regularment en activitats de formació permanent de mestres. Ha publicat diversos llibres i articles sobre l’ensenyamenti l’aprenentatge de les ciències a primària. Arnau Amat, Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya Doctor en didàctica de les ciències i llicenciat en biologia. Coordinador Coordinador del Màster en Innovació en Didàctiques Específiques i professor de didàctica de les ciències als graus d’educació de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la UVic-UCC. Víctor Grau, Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya Doctor en ciències físiques per la UPC. Professor a temps complet al Dept. de Didàctica de les Arts i lesCiències de la UVic-UCC. Centra el seu treball en la didàctica de les ciències, especialment en la física.Imparteix didàctica de la física als màsters de professorat de secundària de la UB i la UPF. A través dephysics.cat col·labora habitualment en projectes per a CosmoCaixa i altres entitats i centres docents. Isabel Jiménez, Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya Llicenciada en biologia, mestra d’educació primària i doctora en innovació i intervenció educatives. Actualment treballa com a investigadora i consultorafreelance i com a professora col·laboradora a la Universitat de Vic i a la Universitat Oberta de Catalunya. Investiga la construcció del coneixementdidàctic per a l’ensenyament de les ciències en l’educació primària. Downloads PDF (Català) Issue No. 27 (2020) Section Monografia: La reacció química License The intellectual property of articles belongs to the respective authors.On submitting articles for publication to the journal Educació Química, authors accept the following terms:Authors assign to Societat Catalana de Química (a subsidiary of Institut d’Estudis Catalans) the rights of reproduction, communication to the public and distribution of the articles submitted for publication to Educació Química.Authors answer to Societat Catalana de Química for the authorship and originality of submitted articles.Authors are responsible for obtaining permission for the reproduction of all graphic material included in articles.Societat Catalana de Química declines all liability for the possible infringement of intellectual property rights by authors.The contents published in the journal, unless otherwise stated in the text or in the graphic material, are subject to a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs (by-nc-nd) 3.0 Spain licence, the complete text of which may be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.en. Consequently, the general public is authorised to reproduce, distribute and communicate the work, provided that its authorship and the body publishing it are acknowledged, and that no commercial use and no derivative works are made of it.Educació Química is not responsible for the ideas and opinions expressed by the authors of the published articles.