Explorant l’energia i l’equilibri mitjançant experiments senzills Autors/ores Klemens Koch Didactics of chemistry, Pedagogical University Berne and Gymnasium BielSeeland DOI: 10.2436/20.2003.02.251 Paraules clau: experiments, energia, teoria de col·lisions, calor i treball, catàlisi, equilibri químic Resum L’energia ens mou i l’entropia en determina la direcció, per exemple dels equilibris químics. Aquests termes químics ens acompanyen en les classes de química i de molts problemes quotidians, com el debat climàtic. Aquest article pretén arribar al fons d’aquests termes i la seva utilització en l’ensenyament de la química analitzant una dotzena de fenòmens en deu experiments. Biografia de l'autor/a Klemens Koch, Didactics of chemistry, Pedagogical University Berne and Gymnasium BielSeeland Didactics of chemistry, Fabrikstrasse 8, Sekundarstufe II, PH Bern, 3012 Bern, Switzerland, klemens.koch@phbern.ch, https://www.phbern.ch/ueber-die-phbern/personen/klemenskoch) and chemistry teacher at the Gymnasium Biel-Seeland, Switzerland.Research field: Experiments and didactics for an extended understanding of the everyday world, e.g. in introductory chemistry, redox chemistry, thermodynamics and quantum chemistry. Descàrregues PDF (English) Publicat 2024-03-06 Número Núm. 32 (2023) Secció Treball experimental Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació Química per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Química (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació Química. Els autors responen davant la Societat Catalana de Química, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Química, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Educació Química no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.