Perfils conceptuals d’entropia i d’espontaneïtat de processos físics i químics: una aproximació a l’aula Autors/ores Edenia M. R. do Amaral Universidade Federal Rural de Pernambuco Eduardo F. Mortimer Universidade Federal de Minas Gerais DOI: 10.2436/20.2003.02.249 Paraules clau: perfils conceptuals, entropia i espontaneïtat, heterogeneïtat de pensament i llenguatge, enfocaments per a lensenyament Resum L’article té com a objectiu presentar diferents maneres de pensar i parlar sobre l’espontaneïtat dels processos físics i químics i l’entropia, estructurades en zones d’un perfil conceptual basat en situacions i fenòmens que els docents poden discutir a l’aula. La discussió sobre l’heterogeneïtat de pensament i llenguatge d’aquests dos conceptes serà utilitzada com a suport per a la proposició d’aspectes epistemològics, pedagògics i didàctics que puguin possibilitar un abordatge contextualitzat i plural del concepte d’entropia i d’espontaneïtat dels processos físics i químics, buscant facilitar l’acció docent a les classes de química. Biografies de l'autor/a Edenia M. R. do Amaral, Universidade Federal Rural de Pernambuco Professora Titular Sênior da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Graduada em Engenharia Química, mestre em Ciências Nucleares (UFPE) e doutora em Educação (UFMG). Desenvolve pesquisas sobre perfis conceituais, linguagem, cognição e cultura na aprendizagem de conceitos científicos, e abordagens didático-pedagógicas para promover uma educação científica crítica e transformadora. Eduardo F. Mortimer, Universidade Federal de Minas Gerais Professor Emérito da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). É bacharel e licenciado em Química, pela UFMG e doutor em Educação pela USP. Suas publicações incluem “Conceptual Profiles: a theory of teaching and learning scientific concepts”, em parceria com Charbel El-Hani, publicado pela Springer. Descàrregues PDF (Português) Publicat 2024-03-06 Número Núm. 32 (2023) Secció Aprenentatge de conceptes i models Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació Química per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Química (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació Química. Els autors responen davant la Societat Catalana de Química, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Química, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Educació Química no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.