Aprender química y sobre naturaleza de la práctica científica mediante prácticas epistémicas y no-epistémicas Autors/ores Antonio García-Carmona Universidad de Sevilla Paraules clau: Aprendizaje como indagación, efervescencia, educación secundaria obligatoria, naturaleza de la práctica científica, prácticas científicas. Resum Este artículo presenta y justifica la participación de los estudiantes en prácticas científicas como marco idóneo para la enseñanza de la ciencia. Se promueve, para ello, una perspectiva del enfoque que incluye prácticas tanto epistémicas como no-epistémicas, cuyo desempeño requiere el manejo integrado de conocimientos científicos, procedimentales y metacientíficos (o sobre naturaleza de la ciencia). Se concluye con un ejemplo de cómo podría implementarse el enfoque didáctico, en clase de química de la ESO, con una actividad de indagación escolar sobre el fenómeno de la efervescencia. Biografia de l'autor/a Antonio García-Carmona, Universidad de Sevilla Licenciado en Ciencias Físicas, doctor y catedrático de didáctica de las ciencias experimentales en la Universidad de Sevilla. Ha sido profesor de física y química en educación secundaria durante más de una década. Como formador de profesorado de ciencia, su investigación se centra, principalmente, en la educación científica basada en la indagación / prácticas de la ciencia, la educación CTS y la comprensión de la naturaleza de la ciencia. Descàrregues PDF Número Núm. 29 (2021) Secció Monografia: Filosofia de la química Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació Química per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Química (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació Química. Els autors responen davant la Societat Catalana de Química, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Química, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Educació Química no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.