Reacció química i transformació química: dos termes per a destacar el paper dels models en l’ensenyament de la química a França Autors/ores Isabelle Kermen Université d’Artois, France Paraules clau: Transformació química, reacció química, equació química, model. Resum A França, des de fa vint anys, els programes de química de batxillerat han introduït un model macroscòpic per a predir l’evolució dels sistemes químics. Aquest model macroscòpic, la reacció química, es distingeix de la descripció química de les modificacions del sistema, la transformació química. Aquest article presenta una anàlisi epistemològica i didàctica d’aquest programa així com una visió de la seva comprensió per part dels estudiants i els docents.paraules clau: Transformació química; reacció química, equació química, model. Biografia de l'autor/a Isabelle Kermen, Université d’Artois, France És professora de química a la Universitat d’Artois i investigadora al laboratori de didàctica André Revuz. Ha ensenyat física i química durant una desena d’anys al liceu abans d’ensenyar química a la universitat des de 1992. Els seus temes de recerca principals tracten de l’ensenyament i la comprensió dels models en la química de l’ensenyament secundari, de les pràctiques dels docents i de l’ensenyament experimental a la universitat. És coeditora en cap de la revista Recherches en didactique des scienceset des technologies (RDST). Descàrregues PDF Número Núm. 27 (2020) Secció Monografia: La reacció química Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació Química per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Química (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació Química. Els autors responen davant la Societat Catalana de Química, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Química, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Educació Química no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.