El sistema periòdic i la pedagogia química del segle xix: la creativitat col·lectiva de les aules de ciències Autors/ores José Ramón Bertomeu Sánchez Universitat de València. Institut Interuniversitari López Piñero Paraules clau: Sistema periòdic, Dmitri Ivànovitx Mendeléiev, Auguste Cahours, didàctica de la química, història de la química. Resum El sistema periòdic és un dels components fonamentals de la ciència contemporània. Té un paper rellevant tant en la memòria col·lectiva de la comunitat química com en la seua imatge pública. Aquestes característiques creen un ampli ventall d’oportunitats per a fer servir la seua història amb finalitats educatives. El present treball fa servir els nous estudis de la història del sistema periòdic per a esbrinar aquestes potencialitats didàctiques. L’argument central és la consideració del sistema periòdic com a resultat de l’activitat creativa de les aules de ciències del segle xix.paraules clau: Sistema periòdic, Dmitri Ivànovitx Mendeléiev, Auguste Cahours, didàctica de la química, història de la química. Biografia de l'autor/a José Ramón Bertomeu Sánchez, Universitat de València. Institut Interuniversitari López Piñero És historiador de la ciència i director de l’Institut Interuniversitari López Piñero de la Universitat de València. Ha estudiat els manuals de química del segle xix i la seua recerca actual és la història dels productes tòxics durant els segles xix i xx. És també director del programa de recerca HAR2015-66364-C2-2-P. El seu darrer llibre es titula Entre el fiscal y el verdugo. Mateu Orfila y la toxicología del siglo xix (PUV, 2019). Descàrregues PDF Número Núm. 25 (2019) Secció Divulgació de la química Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació Química per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Química (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació Química. Els autors responen davant la Societat Catalana de Química, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Química, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Educació Química no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.