Perfils conceptuals d’entropia i d’espontaneïtat de processos físics i químics: una aproximació a l’aula

Autors/ores

  • Edenia M. R. do Amaral Universidade Federal Rural de Pernambuco
  • Eduardo F. Mortimer Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.2436/20.2003.02.249

Paraules clau:

perfils conceptuals, entropia i espontaneïtat, heterogeneïtat de pensament i llenguatge, enfocaments per a lensenyament

Resum

L’article té com a objectiu presentar diferents maneres de pensar i parlar sobre l’espontaneïtat dels processos físics i químics i l’entropia, estructurades en zones d’un perfil conceptual basat en situacions i fenòmens que els docents poden discutir a l’aula. La discussió sobre l’heterogeneïtat de pensament i llenguatge d’aquests dos conceptes serà utilitzada com a suport per a la proposició d’aspectes epistemològics, pedagògics i didàctics que puguin possibilitar un abordatge contextualitzat i plural del concepte d’entropia i d’espontaneïtat dels processos físics i químics, buscant facilitar l’acció docent a les classes de química.

Biografies de l'autor/a

Edenia M. R. do Amaral, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Professora Titular Sênior da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Graduada em Engenharia Química, mestre em Ciências Nucleares (UFPE) e doutora em Educação (UFMG). Desenvolve pesquisas sobre perfis conceituais, linguagem, cognição e cultura na aprendizagem de conceitos científicos, e abordagens didático-pedagógicas para promover uma educação científica crítica e transformadora.

Eduardo F. Mortimer, Universidade Federal de Minas Gerais

Professor Emérito da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). É bacharel e licenciado em Química, pela UFMG e doutor em Educação pela USP. Suas publicações incluem “Conceptual Profiles: a theory of teaching and learning scientific concepts”, em parceria com Charbel El-Hani, publicado pela Springer.

Descàrregues

Publicat

2024-03-06

Número

Secció

Aprenentatge de conceptes i models