Com diferenciar els conceptes de substància elemental i element químic? El relat històric i l’experimentació Autors/ores Josep Duran Universitat de Girona Fina Guitart Universitat de Barcelona Paraules clau: Substància, element, relat històric, experimentació, situació d’aprenentatge. Resum El significat atribuït als conceptes de substància, element i àtom al llarg de la història ha estat clau en el procés de modelització de la composició de la matèria i les seves transformacions. L’article proposa l’ús del relat històric i la realització d’experiments senzills generadors de preguntes i d’evidències en una seqüencia-progressió per construir coneixement a partir d’una situació d’aprenentatge en el context de la sostenibilitat, per apoderar l’alumnat en la presa de decisions i l’elaboració d’arguments basats en la transformació de les substàncies i la conservació dels elements i dels àtoms. Biografies de l'autor/a Josep Duran, Universitat de Girona Professor titular de química a la Universitat de Girona i doctor en química per la mateixa universitat, on desenvolupa recerca en l’àmbit de la catàlisi. Ha participat en nombrosos projectes de millora de la qualitat docent universitària i és un referent en comunicació i divulgació científica. Treballa per a l’establiment de ponts amb l’ensenyament de la química a secundària i per promoure les vocacions científiques dels estudiants. Fina Guitart, Universitat de Barcelona Doctora en química per la UB i catedràtica de física i química de secundària, amb una trajectòria professional vinculada al desenvolupament del professorat, tant en la formació permanent en programes de formació del Departament d’Educació, com en la inicial, al màster de formació del professorat de l’especialitat de física i química de la UB. Participa en equips de treball per promoure la innovació i la recerca educatives a les aules. Descàrregues PDF Número Núm. 28 (2021) Secció Monografia: Substància química Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació Química per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Química (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació Química. Els autors responen davant la Societat Catalana de Química, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Química, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Educació Química no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.