Autonomia e gestão democrática das escolas portuguesas no contexto da descentralização = Autnomy and democratic management of Portuguese schools in the context of educational de-centralisation Autores/as Ernesto Candeias Martins Resumen El autor analiza en el ámbito de la descentralización y territorialización educativa, los principios de estruturación de la autonomía de los centros escolares portugueses. La escuela es una unidad organizacional sistémica dentro del sistema educativo, constituyéndose en una organización de servicios de interés público que exige responsabilidad a los actores sociales. En el texto se destaca, la importancia de las parecerías y del partenariado en la política educativa local y de la relación «escuela comunidad educativa ». La intervención del poder local en la educación se procesa en una perspectiva instrumental orientada al desarrollo y a la cohesión social. Los municipios (alcaldías) son los responsables de la enseñanza básica portuguesa y los maestros valoran positivamente esta relación de la escuela con el poder local, pues posibilita la promoción de la calidad de la educación impartida. Con esta relación entre la escuela y el poder local se promueve una interacción participativa, desde una gestión democrática escolar, con dinámicas educativas a nivel local, lógicas de acción y racionalización. Descargas Text complet (Català) PDF (English) PDF Publicado 2009-12-24 Número Núm. 14 (2009): juliol-desembre Sección Ensayos y estudios Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.