La Junta de Protecció de la Infància de Barcelona, 1908-1985: algunes claus del seu naixement, funcionament institucional i recorregut històric = The Junta de Protecció de la Infància de Barcelona, 1908-1985: Key factors in its constitution, functioning and history Autores/as Carlos Sánchez-Valverde Visus Resumen La irrupción como sujeto sociológico e histórico de la infancia, y en consecuencia, la aparición de la intervención y de la acción social hacia este sector social, se aparece, tanto a la mirada de los investigadores como a la de los técnicos y de la ciudadanía en general, como uno de los aspectos más novedosos e interesantes del escenario finisecular del siglo XIX, significando una cambio de paradigma social. La Junta de Protecció de la Infància de Barcelona se creó en 1908: ¿Qué se hacía hasta aquel momento en relación a la atención y protección de la infancia? ¿Por qué es en ese momento cuando se empieza a hablar de infancia y se crea esta institución? El artículo quiere mostrar y hacer evidentes, cómo surgió, por qué lo hizo, y algunas referencias al cómo ha sido la acción social con la infancia en Catalunya y en Barcelona durante el siglo XX, a través de las referencias a esta institución, que nos hará de hilo conductor, al abarcar su vida institucional, casi todo el siglo. Descargas Text complet (Català) PDF (English) PDF Publicado 2009-12-24 Número Núm. 14 (2009): juliol-desembre Sección Tema monográfico Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.