El Paper del Banc Mundial en educació: la història d'una creixent hegemonia = The World Bank's role in education: the history of a progressive hegemony Autores/as Aina Tarabini Resumen El Banco Mundial (BM) es un agente central en el campo del desarrollo educativo internacional. No sólo es el principal financiador de la educación a nivel internacional, sino que paralelamente es uno de los organismos con más poder para configurar las prioridades educativas a escala global. A pesar del gran poder de influencia que hoy en día tiene el BM en el terreno educativo, se trata de un organismo que se creó con objetivos y funciones que no tenían nada que ver con la educación. En este contexto, el objetivo del artículo es analizar la evolución del BM desde su creación hasta la actualidad, explorando su papel y sus propuestas en el sector educativo durante más de cuarenta años. Este artículo analiza aquellas etapas y documentos más significativos de la historia del BM para entender su rol actual en el sector educativo, el contenido de sus propuestas en el sector y el proceso a través del cual se ha erigido en el organismo hegemónico en el campo de la educación. Descargas Text complet (Català) PDF (English) PDF Publicado 2009-06-25 Número Núm. 13 (2009): gener-juny Sección Ensayos y estudios Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.