L’Acció Social Catòlica a Mallorca durant la segona meitat del segle XX. Anàlisi d’un compromís social Autores/as Joan Josep Matas Pastor CESAG - UP Comillas DOI: 10.2436/20.3009.01.317 Palabras clave: Acción Católica, Cáritas, tercer sector social, beneficencia, justicia social Resumen El artículo pretende esbozar las líneas maestras de la acción social de la Iglesia Católica de Mallorca a lo largo del siglo XX. Analizamos las presencias y las acciones de la Iglesia hacia los colectivos más vulnerables de la sociedad. De hecho, pasamos de una acción social benéfico-caritativa con tono paternalista a principios del siglo XX a una acción social más estructural y con una vocación de justicia social a partir de la segunda mitad del siglo. De Cáritas diocesana y de la Acción Católica especializada, sobre todo la del mundo obrero, surgieron una serie de iniciativas sociales durante los años sesenta del siglo XX. Éstas tuvieron su continuidad durante la transición democrática a medida que se consolidaba el actual estado del bienestar. Así pues, la Iglesia de Mallorca se va a adaptar a esta nueva coyuntura articulando una red de entidades confesionales y no confesionales, ya existentes o de nueva creación, con el objetivo de dar respuesta a necesidades estructurales y coyunturales del desarrollo económico. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF (Català) Publicado 2024-10-01 Número Núm. 44 (2024): juliol-desembre: Història de l'educació social en la segona meitat del segle XX: polítiques, institucions, entitats i educadors Sección Tema monográfico Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.