Activisme juvenil, dones i educació. Una visió històrica Autores/as Ferran Sánchez Margalef Universitat de Barcelona Isabel Vilafranca Manguán Universitat de Barcelona Liliana Arias Ortiz Universidad del Valle DOI: 10.2436/20.3009.01.306 Palabras clave: juventud, Historia de la Educación, movimientos juveniles, activismo juvenil, pacifisme Resumen Este artículo analiza la evolución de los movimientos juveniles en Europa durante la era contemporánea y el cambio que ha habido en su modelo educativo. Los jóvenes han pasado de ser movilizados para fines bélicos a involucrarse en cuestiones como la justicia social, la equidad económica, el feminismo o el desarrollo sostenible. Este cambio ocurrió principalmente después de Mayo de 1968 y la caída del muro de Berlín en 1989, y ha supuesto tanto el resurgimiento como la politización de los jóvenes. Además, también se comparan los movimientos juveniles militarizados del siglo xx con los movimientos actuales, que se organizan a través de redes sociales y tienen un carácter más horizontal, descentralizado e internacional. Estos movimientos promueven valores como la participación activa, la solidaridad y la implicación de los jóvenes con la sociedad y el futuro de la humanidad. En definitiva, se ha producido un tránsito de una juventud para la guerra a una juventud activista que se moviliza a favor de la justicia social y la convivencia pacífica mundial. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF (Català) Publicado 2024-06-26 Número Núm. 43 (2024): gener-juny: D’un jovent per a la guerra a un jovent per a la pau. Moviments Juvenils i Educació (1914-2022). Passat, present i futur Sección Tema monográfico Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.