Guerra, llengua i joventut. El cas de les Brigades Internacionals a la Guerra Civil (1936-1939) Autores/as Ramon Naya Ortega Universitat de Barcelona M. Lourdes Prades Artigas Universitat de Barcelona Conrad Vilanou Torrano Universitat de Barcelona DOI: 10.2436/20.3009.01.308 Palabras clave: Brigadas Internacionales, juventud, lengua, pedagogía, guerra, Guerra Civil española Resumen En este artículo, los autores se acercan a los jóvenes que se incorporaron a las Brigadas Internacionales que participaron en la Guerra Civil española (1936-1939). Con un enfoque que recupera aspectos de la historia intelectual, se presenta un trabajo en que se vinculan tres conceptos –guerra, lengua y juventud– de forma que se entrecruzan las aportaciones que provienen de la historia general, de la documentación (y muy especialmente, del SIDBRINT, es decir, del Sistema de Información Digital sobre las Brigadas Internacionales) y de la evolución de la educación. Para lograr sus objetivos, el artículo abarca tres apartados: en el primero se destaca la presencia de la guerra como una constante histórica; en el segundo se revisan las relaciones entre lengua, milicia y alfabetización, mientras que el tercero aborda los lazos entre la revolución soviética y el ideario internacionalista que, de una manera u otra, dejaron su impronta en el programa ideológico y pedagógico de las Brigadas Internacionales. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF (Català) Publicado 2024-06-26 Número Núm. 43 (2024): gener-juny: D’un jovent per a la guerra a un jovent per a la pau. Moviments Juvenils i Educació (1914-2022). Passat, present i futur Sección Tema monográfico Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.