Universidad, juventud y compromiso social: Una mirada histórico-crítica sobre la tercera misión de la educación universitaria Autores/as Paolo Scotton Universitat de Barcelona https://orcid.org/0000-0002-3553-8076 Àngel Pascual Martín Universitat de Barcelona https://orcid.org/0000-0002-9685-8348 DOI: 10.2436/20.3009.01.309 Palabras clave: Universidad, Compromiso Social, Historia de la Universidad, Juventud, Sostenibilidad Resumen El presente artículo estudia la evolución del concepto de compromiso social por parte de la juventud universitaria a partir del debate sucesivo a la II Guerra Mundial hasta la actualidad. En particular, el texto analiza, en perspectiva internacional e intergeneracional, algunas de las principales aportaciones teóricas que han contribuido a la definición de la misión social de la educación superior. Lo hace tomando como punto de partida el momento en el que se consolidan, desde el punto de vista histórico y político, los dos fenómenos de universalización e internacionalización de la Universidad. De esta forma, a través de un análisis histórico-crítico de las diferentes definiciones y reflexiones acerca del compromiso social del estudiantado universitario, el artículo pone en cuestión el actual paradigma de la tercera misión universitaria, la cual, cada vez más, se concibe únicamente como una forma de responsabilidad para con la consecución de una Universidad más sostenible. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF Publicado 2024-06-26 Número Núm. 43 (2024): gener-juny: D’un jovent per a la guerra a un jovent per a la pau. Moviments Juvenils i Educació (1914-2022). Passat, present i futur Sección Tema monográfico Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.