Religió, llengua i ensenyament en la premsa tortosina en català (1900-1936) Autores/as M. Carme Gombau Domingo IES Maestrat de Sant Mateu, Castelló (Espanya) Palabras clave: prensa tortosina, obispado tortosino, enseñanza, colonias escolares. Resumen El alcance de este estudio comprende desde la publicación del primer semanario escrito en catalán en Tortosa a comienzos del siglo xx, La Veu de Tortosa, hasta el inicio de la Guerra Civil española, con el semanario Lluita –antes de convertirse en un periódico diario bilingüe– y centra su interés en dos ejes temáticos: religión-lengua y enseñanza-instrucción pública. A principios de siglo surge en Tortosa un grupo de jóvenes relacionados con el seminario conciliar que son sensibles a las tesis catalanistas de Torras i Bages y que, por lo tanto, se opone al ambiente de repulsa y hostilidad hacia la lengua que emanaba de las élites del Obispado de Tortosa durante el primer tercio del siglo. Esta institución vivió su capítulo más oscuro en el año 1921, con la expulsión de un sector del profesorado de ese instituto eclesiástico ‒con la excusa de la pronunciación catalana del latín‒. También la escuela tortosina fue refractaria al catalán, hasta la llegada de la ii República española.Palabras clave: prensa tortosina, obispado tortosino, enseñanza, colonias escolares. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF (Català) PDF (English) PDF Número Núm. 30 (2017): juliol-desembre Sección Ensayos y estudios Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.