Educació per a la pau en la trajectòria freinetiana. Del seu discurs originari als actuals moviments de l’escola moderna a la península Ibèrica Autores/as Xosé Manuel Cid Fernández Universitat de Vigo (Espanya) M. Victoria Carrera Fernández Universitat de Vigo (Espanya) Núria Diéguez Sans Universitat de Vigo (Espanya) Antía Cid Rodríguez Universitat de la Corunya (Espanya) Palabras clave: educación para la paz, pedagogía Freinet, renovación pedagógica, democratización, laicismo. Resumen La educación para la paz en su significación amplia y positiva forma parte del corpus doctrinal de la pedagogía Freinet, tanto en sus orígenes de maestro luchador por una pedagogía activa, democrática y laica, como en su convicción de la necesidad de trabajo colectivo de los educadores y educadoras para conseguir esa transformación de la escuela y de la profesión docente. En este artículo repasamos los avances en esta dirección que se producen en la primera etapa de expansión de la pedagogía Freinet y su choque frontal contra los gobiernos autoritarios y represivos de muchos estados, particularmente el español y el portugués, durante las décadas de acoso y derribo de las conquistas educativas del republicanismo. Su reorganización al final de la Segunda Guerra Mundial ha permitido la expansión del movimiento de la escuela moderna por el mundo. Galicia y Portugal han contado con organizaciones muy activas desde finales de las dictaduras, las cuales han tenido en la educación para la paz uno de los ejes fundamentales de la acción socioeducativa renovadora.Palabras clave: educación para la paz; pedagogía Freinet; renovación pedagógica;democratización; laicismo. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Biografía del autor/a Xosé Manuel Cid Fernández, Universitat de Vigo (Espanya) Descargas PDF (Català) PDF (English) PDF Número Núm. 29 (2017): gener-juny Sección Tema monográfico Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.