Maria Montessori’s training in Rome: anthropological studies and aspirations for social reform Autors/ores Furio Pesci Sapienza Università di Roma (Italy) Paraules clau: Montessori, Antropologia Mèdica, Positivisme, Nens amb retard mental, Instituts d'Ensenyament. Resum Títol : La formació de Maria Montessori a Roma: estudis antropològics i aspiracions a la reforma socialMaria Montessori es va llicenciar en medicina a la Universitat de Roma i posteriorment va participar en la investigació amb erudits romans d’antropologia mèdica, alguns dels quals eren els principals exponents del món científic i cultural italià. Giuseppe Sergi, en particular, va estar molt present en el debat públic nacional sobre alguns dels principals problemes de la societat italiana: les causes i les conseqüències de la pobresa i l'analfabetisme i la necessitat d'un sistema educatiu més eficaç. Les idees de Sergi i altres científics (C. Bonfigli, S. De Sanctis, N. D'Alfonso) sobre aquests problemes van influir en Maria Montessori. La jove doctora va ser inspirada i animada pel mateix Sergi a dirigir les seves activitats i investigacions en el camp de la cura i l’educació infantil. L’antropologia mèdica va ser, per tant, un element essencial en la formació de la jove Montessori i també en la gènesi de la seva pedagogia, així com del mètode. L'ensenyament a l’Institut femení del Magisteri de Roma va ser una oportunitat per desenvolupar una "antropologia pedagògica" rellevant per al seu creixement científic, fins al punt que la mateixa Maria Montessori la va superar i abandonar durant el procés de maduració del seu pensament. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF (Anglès) PDF (English) PDF (Inglés) (Español) PDF (Inglese) (Italiano) Número Núm. 40 (2022): juliol-desembre Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.