Opinión pública y educación durante la transición a la democracia en Argentina. Primeras consideraciones y guía de fuentes documentales Autors/ores José Luis Hernández Huerta Universidad de Valladolid Sara González Gómez Universitat de les Illes Balears Paraules clau: educació, Argentina, transició a la democràcia, premsa diària, La Prensa, La Nación, Clarín, història de les mentalitats. Resum A mitjan 1982, l’Argentina va iniciar, després de diversos anys de dictadura militar, la transició a la democràcia. Aquesta va comportar, a més del retorn a la normalitat constitucional i parlamentària, canvis substancials en tots els ordres de la vida. L’educació, considerada una de les peces clau del procés a mitjà i llarg termini, no va quedar al marge d’aquests canvis. Així, ben aviat, es va emprendre el procés de democratització, normalització i modernització de les institucions educatives, des de l’ensenyament primari fins a l’universitari, passant per l’educació popular i altres mitjans de formació i atenció de sectors de la població més vulnerables o desfavorits. L’estudi que aquí es presenta, que aprofundeix en els assumptes anteriorment esmentats, però sota el prisma de la història de les mentalitats, és el resultat de la primera fase d’una investigació més àmplia que té com a objectius principals aclarir els posicionaments polítics, ideològics i pedagògics de l’opinió pública davant l’educació durant els processos de transició a la democràcia a Espanya i Argentina, així com esbossar la idea d’educació manejada pel ciutadà mitjà i assentada en els imaginaris col·lectius dels esmentats territoris. En aquest article es precisen, delimiten i descriuen les fonts documentals, en aquest cas, editorials, articles d’opinió, seccions fixes, entrevistes i reportatges amb tema l’educació publicats a Argentina als principals diaris de difusió nacional –Clarín, La Nación i La Prensa– durant el lapse de la transició. S’ofereixen, així mateix, una aproximació al perfil dels editorialistes i dels articulistes i una panoràmica de les qüestions relatives a educació sobre les quals va centrar la seva atenció la premsa diària i que, d’alguna manera, van focalitzar el debat públic. Tanca el treball el que potser constitueix la principal aportació, la relació detallada de fonts documentals, fins ara sense explorar.Paraules clau: educació, Argentina, transició a la democràcia, premsa diària, La Prensa, La Nación, Clarín, història de les mentalitats. Biografia de l'autor/a José Luis Hernández Huerta, Universidad de Valladolid Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 24 (2014): juliol-desembre Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.