Imatge, formació religiosa i educació a la revista il·lustrada Lluc (1921-1973) Autors/ores Llorenç Gelabert Gual Universitat de les Illes Balears Xavier Motilla Salas Universitat de les Illes Balears Paraules clau: fotografia, revistes il·lustrades, formació religiosa, educació, Lluc, Mallorca. Resum L’ús de la fotografia com a font per a la investigació en història de l’educació, així com el debat que aquest fet ha generat, actualment es reflecteix en importants i valuoses aportacions. En aquest sentit, una línia d’investigació, que inclou algunes aportacions en els darrers anys, és la que ha prestat atenció a l’ús que es feia de la fotografia com a instrument per reforçar els discursos textuals en la premsa i les revistes il·lustrades en reportatges gràfics d’interès educatiu adreçats a un públic no especialitzat. Les revistes d’informació gràfica o il·lustrades són una font de documentació encara poc explorada pels historiadors de l’educació tot i que són molt abundants a l’Estat espanyol des de mitjan vuit-cents i s’hi poden localitzar una gran quantitat d’imatges escolars –i educatives en un sentit més ampli–elaborades pels pioners del fotoperiodisme. En aquesta línia, en el present article, pretenem aproparnos a l’ús que es féu de la fotografia a la revista il·lustrada Lluc, en el període que va de 1921 a 1973, per reforçar els reportatges, les notícies i informacions d’interès educatiu que s’hi publicaren, en un sentit genèric i ampli, incloent-hi la formació religiosa. L’esmentada publicació s’ha d’analitzar i entendre en el si de les diverses revistes il·lustrades aparegudes a Mallorca, per la qual cosa prestarem atenció, succinta, al desenvolupament del fotoperiodisme i la premsa il·lustrada de manera genèrica, d’unabanda, i als orígens i el desenvolupament de les publicacions periòdiques gràfiques i il·lustrades a l’illa més gran de l’arxipèlag balear, d’una altra, parant a la revista i llurs editors i en el ric fons fotogràfic que conté.Paraules clau: fotografia, revistes il·lustrades, formació religiosa, educació, Lluc, Mallorca. Biografia de l'autor/a Llorenç Gelabert Gual, Universitat de les Illes Balears Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 24 (2014): juliol-desembre Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.