Passat i present de la impremta escolar i els llibres de vida: les tècniques Freinet a l’Estat espanyol a propòsit d’algunes publicacions recents

Autors/ores

  • Vanesa Amat i Castells Universitat de Vic

Paraules clau:

renovació pedagògica, educació activa, tècniques Freinet, impremta escolar, llibres de vida, revista escolar, ensenyament de la lectura i l’escriptura.

Resum

Les darreres publicacions sobre els inicis de les tècniques Freinet a les escoles de l’Estat espanyol són una bona oportunitat per conèixer les aportacions dels mestres que van apostar per una renovació pedagògica, i posen de manifest la vigència de les pràctiques del pedagog Célestin Freinet. La nostra aportació recull i relaciona les idees principals d’alguns dels estudis recents sobre les tècniques Freinet, relacionades amb l’aprenentatge del llenguatge, amb l’objectiu de ressenyar alguns aspectes importants de les investigacions i fer un breu repàs a la figura dels mestres que impulsaren l’ús de la impremta a l’escola, la creació de les revistes escolars i els llibres de vida a l’Estat espanyol. Propostes basades en la manipulació, el tempteig experimental, la necessitat d’expressió de l’infant, el foment de la reflexió lingüística i la creativitat, que van renovar l’enfocament de l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura i que es reivindiquen com a pràctiques útils actualment. Es pretén contribuir a la difusió del valuós llegat dels mestres que van creure en una escola renovada i, al mateix temps, a la recuperació de les bases del seu ideari pedagògic. La vitalitat de les recerques actuals és una mostra del creixent interès per recuperar les aportacions de Freinet, per conèixer el nostre passat i poder reflexionar sobre la millora de la pràctica docent present i de futur.

PARAULES CLAU: renovació pedagògica, educació activa, tècniques Freinet, impremta escolar, llibres de vida, revista escolar, ensenyament de la lectura i l’escriptura.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Biografia de l'autor/a

Vanesa Amat i Castells, Universitat de Vic



Número

Secció

Ressenyes crítiques i bibliografia