De maestros a profesores de EGB: Tradiciones educativas y modernización pedagógica. El caso de Canarias en el contexto español Autors/ores Teresa González Pérez Universidad de La Laguna Paraules clau: Educació, dictadura franquista, magisteri, pla de 1971, currículum, renovació pedagògica, transició política. Resum En l’etapa final de la dictadura franquista es va dissenyar, a l’Estat espanyol, un nou perfil professional per al magisteri. Aquest perfil es va concretar en el Pla d’estudis de 1971, que va diversificar el currículum en un programa de formació cultural i pedagògica especialitzada i va fer variar de manera substancial el model de formació inicial. La transformació de les Escoles de Magisteri en centres universitaris, tal com disposava la Llei general d’Educació de 1970, va representar un important pas endavant en la formació del magisteri espanyol, que, a partir d’aquell moment, es va anomenar professorat d’EGB (Educació General Bàsica). La identitat professional i el compromís educatiu varen ser les claus de la renovació pedagògica posterior. L’objectiu d’aquest article és presentar les investigacions realitzades sobre la formació inicial d’aquest professorat i les iniciatives de canvi impulsades per aquest col·lectiu docent a les illes Canàries a la dècada de 1970 fins a la transició política.PARAULES CLAU: Educació, dictadura franquista, magisteri, pla de 1971, currículum, renovació pedagògica, transició política. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 23 (2014): gener-juny Secció Assajos i estudis Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.