Entre la regeneración y la punición: el modelo educativo en el Auxilio Social falangista Autors/ores Ángela Cenarro Universidad de Zaragoza Paraules clau: Guerra civil, franquisme, Auxilio Social, educació, falangisme, catolicisme, memòria oral. Resum Aquells que controlaren la xarxa assistencial falangista de l’Auxilio Social –Convertit en Delegació Nacional de FET-JONS el maig 1937–, varen donar molta importància a l’educació com a peça clau del seu projecte reeducador i regenerador de la població infantil assistida. En aquest article es recullen alguns dels projectes que dissenyaren els integrants de l’equip assessor d’Auxilio Social durant la guerra civil i la primera postguerra. A banda d’alguns projectes molt inicials influenciats per les corrents pedagògiques més modernes i progressistes, que feien referència tan a l’educació integral del nen com a la seva salut física i psicològica, es va imposar el model educatiu nacionalcatòlic basat en la disciplina i la moral catòlica, que defensà amb força l’assessor de pedagogia i falangista Antonio Juan Onieva. Així mateix la ingerència de l’Església es deixà sentir amb claredat a partir de 1939. Com a conseqüència, els projectes d’ Auxilio Social evolucionarien vers propostes que insistien més en la disciplina, el control ideològic i la necessitat de «redimir» i «reeducar» als acollits –nens pobres i fills de republicans– mitjançant l’educació catòlica. Gràcies als testimonis oferts pels que foren «nens d’Auxilio Social» durant els anys quaranta i cinquanta, podem concloure que es va imposar unmodel assistencial bàsicament punitiu, que va desatendre l’educació dels acollits i mai va tenir interès per dur a la pràctica el projecte de regeneració que havia estat dissenyat amb detall sobre el paper.PARAULES CLAU: Guerra civil, franquisme, Auxilio Social, educació, falangisme, catolicisme, memòria oral. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 20 (2012): juliol-desembre Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.