Didáctica y organización escolar en la transición democrática española Autors/ores Francisco Beltrán Llavador Resum A la literatura científica usual, a les disposicions normatives i fins i tot en termes col·loquials és molt freqüent diferenciar entre currículum i organització del centre escolar. Aquesta pretensió de singularitat que només és útil per emfatitzar el protagonisme d'un o altre terme en una determinada seqüència d'accions, es comprova que és artificial enfront de la necessitat d'abstreure cada àmbit respecte al seu igual. El currículum no seria possible sense un format organitzatiu que li donés suport estructural en l'ordre de la institució; el contrari és encara més absurd: concebre un pla d'estudis sense cap referència a continguts, etapes del seu traçat, regles... En termes acadèmics, pot dir-se que el currículum determina l'organització seleccionant les condicions per al seu curs, mentre que l'organització opera al seu torn una altra determinació sobre el currículum, ara sota la forma de limitar les seves possibilitats. Òbviament, quan un currículum es veu constret o, si es prefereix, sotmès a la pauta o el format organitzatiu, deixa de ser «un» currículum indeterminat per passar a ser «el» currículum C, determinat, precisament, per les formes de l'organització; al revés, quan una organització requereix considerar allò que tindrà lloc, considerant el seu format legal, deixa de servir-se del discurs relatiu a qualsevol organització, perquè ara es tracta de «la» organització escolar, determinada per «aquest» i no per cap altre currículum que pugui transcórrer al seu interior. Referent a això, el que és important és retenir que cap esdeveniment organitzatiu no deixa de tenir efectes curriculars, com també que cap canvi curricular no pot plantejar-se abstraient-lo de les seves condicions materials de realització. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues Text complet PDF (English) PDF (Español) Publicat 2012-01-31 Número Núm. 18 (2011): juliol-desembre Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.