José Luís López-Aranguren: l'eticitat de l'Estat com a fonament de l'educació per a la participació ciutadana = José Luís López-Aranguren: The ethics of the State like foundation of the education for the civil participation Autors/ores Joan Carles Rincón i Verdera Resum L'educació cívica per a la formació política d'una ciutadania participativa en els afers que són de tots és una tasca fonamental que ha de dur-se a terme des d'un Estat fort, èticament moral: un Estat que no caigui en els errors de l'adoctrinament, però que tampoc deixi la dita formació a les mans del poder establit perquè la utilitzi com un instrument al servei de la ideologia dominant de torn. Es tracta d'una educació que ajudi a la societat civil en la tasca de la democratització real i moral de la societat i les seves institucions. En aquest article presento una aproximació a la proposta d'Estat de justícia social del professor José Luis López-Aranguren consistent en la construcció d'un Estat ètic, on la moral estigui inscrita en les seves pròpies estructures jurídiques i administratives. Es tracta d'un Estat ètic que, no obstant això, no desatén el necessari paper que la ciutadania, individualment o col·lectivament considerada, ha d'exercir en la construcció d'una societat més justa, la qual cosa demanda una adequada educación moral, cívica, política i social. Descàrregues Text complet PDF (English) PDF (Español) Publicat 2009-12-24 Número Núm. 14 (2009): juliol-desembre Secció Assajos i estudis Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.