Autonomia e gestão democrática das escolas portuguesas no contexto da descentralização = Autnomy and democratic management of Portuguese schools in the context of educational de-centralisation

Autors/ores

  • Ernesto Candeias Martins

Resum

Les escoles són unitats organitzatives que es desenvolupen dins el sistema educatiu i que exigeixen que tots els actors socials assumeixen les seves responsabilitats. L'autor d'aquest article analitza l'estructura dels principis que han marcat l'autonomia a les escoles públiques portugueses a partir de 1974, quan van començar a aplicar- se les mesures de descentralització del sistema educatiu i es concedí més responsabilitat a les autoritats locals. El text destaca la importància que té la intervenció de les autoritats locals i de la comunitat educativa en el desenvolupament de models educatius descentralitzats. La intervenció dels poders locals s'entén com una manera de potenciar el desenvolupament i la cohesió socials. A Portugal, els municipis són els responsables de l'ensenyament bàsic i els mestres valoren positivament aquesta relació entre l'escola i el poder local, ja que possibilita una millora de la qualitat de l'educació que s'imparteix a les escoles. Aquesta relació entre l'escola i el poder local promou la participació de la comunitat educativa, una gestió més democràtica i afavoreix l'aparició i conformació de dinàmiques educatives de nivell local.

Publicat

2009-12-24

Número

Secció

Assajos i estudis