Reformes educatives a Mèxic al segle XX i els reptes de l'equitat = Educational reforms in Mexico in the 20th Century and the challenges of equality

Autors/ores

  • Salvador Camacho Sandoval

Resum

L'article descriu les cinc reformes educatives que, segons el criteri de l'autor, han estat més importants a Mèxic al segle XX. S'inicia amb la reforma que constitueix el projecte cultural i educatiu de la revolució de 1910. La segona reforma continua amb aquest ideari, que es radicalitza l'any 1934 en conferir a l'educació un caràcter socialista. La tercera reforma sorgeix l'any 1959, quan s'afaiçona un projecte moderat d'acord amb les orientacions de la UNESCO. La quarta es duu a terme en els anys setanta i té un signe reformista, segons l'època, per bé que intenta, sense aconseguir-ho, recuperar ideals nacionalistes i populars de la postrevolució. Finalment, la cinquena reforma es refereix al projecte modernitzador de l'educació que es va fer ressò de l'obertura i les exigències del mercat internacional. L'article segueix el desenvolupament d'aquestes reformes amb els processos polítics fins a arribar a actualment, quan l'esquerra mexicana vol impulsar una nova reforma, compromesa amb l'equitat educativa, i segueix certes tendències que recorren alguns països de l'Amèrica Llatina.

Descàrregues

Publicat

2008-01-04

Número

Secció

Estudis