Educació, moviment obrer i krausisme a Mallorca: el pensament pedagògic de Baltasar Champsaur Sicialia (1882-1934) Autors/ores Cristina Martí i Úbeda Resum El pedagog d'origen canari Baltasar Champsaur Sicilia romangué a Mallorca durant una part important de la seva vida activa. Durant aquesta etapa, conegué a l'illa algunes de les tendències de pensament que adoptaria i propugnaria al llarg de la seva trajectòria personal i professional; a Mallorca entrà en contacte amb el krausisme, que defensà juntament amb el laïcisme durant anys en el camp educatiu, alhora que iniciava una estreta col·laboració amb el moviment obrer illenc, el qual el dugué a posicionar-se ideològicament pròxim al socialisme. D'extraordinària coherència, Champsaur participà en algunes de les iniciatives culturals més interessants de la Mallorca del final del XIX i del començament del XX, alhora que engegà la que fou tal vegada la seva fita pedagògica més important: la creació del Centre Instructiu Obrer de Palma. A partir de l'anàlisi d'aquests fets i de la seva prolífica obra, volem apropar-nos amb aquest treball al seu pensament pedagògic. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues Text complet Publicat 2007-01-16 Número Núm. 8: 2005 Secció Estudis Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.